tisdag 18 december 2012

Fuska????: Att tälja en svarvad tomte




 I förra inlägget berättade jag hur man kan tälja en tomte. Om du nu tycker att det tar lång tid att tälja fram tomtens form så kan du också först svarva två konor. En som slutar med en rund del och en som slutar med en bredd på ungefär 2 cm. Sedan limmar man de på varandra och efter att limmet har torkat täljer man dem och färdig är din tomte. Jag kommer att visa här steg för steg




Gör en planering och ritning för ditt arbete. 
Börja med att såga till två träämnen. Mina träämnen har måtten: 160mm x 63mm och 190mm x 35mm men du kan ju också hitta på egna mått. Jag använder lind för det är lätt att tälja i men du kan också använda björk eller furu. Förbered den största biten enligt instruktionerna i detta inlägg



Svarva kroppen i form av en kona. Min kropp blev 60 mm nertill och 20 mm upptill. Var försiktigt när du svarvar nära dubben så att du inte kommer med svarvjärnet mot dubben. Slipa din kona lite lätt när du har svarvat färdig.  



Den smalare biten behöver man inte hyvla om man är mycket försiktigt i början av svarvningen. Se till att din lärare har ställt in svarven på 500 varvtal och be sedan att höja varvtalet när du har svarvat ämnet till en rund stav. Markera på tapen på anhållet var huvudet ska börja och var luvan ska sluta.


Så här kan det se ut när du är färdig. Ta av från svarven och såga bort dem delar som inte ska vara med.




Eftersom huvudet ska luta lite grann så ska du slipa bort en bit. Jag gjorde det på slipskivan men akta dig att du inte tar för mycket. Lind är mjuk så man kan också göra det för hand. Gör först en liten  bit för att kontrollera lutningen och sedan slipar du så att slipningen får samma diameter som halsen på kroppen.



Borra ett hål i mitten av konan och i mitten av slipningen, sätt i en bit rundstav och limma huvudet på kroppen.



Nu är din svarvade tomte färdig.


Efter att limmet har torkat kan du börja tälja. du behöver bara ta bort lite så att din tomte får en täljd yta.


Markera med en penna var du vill ha näsan, tryck hål med en syl och borra. Jag borrade med en 3mm borr och använde en rundstav på 3.5mm som jag slipade lite lätt så att den passar fint i hålet. Tälja eller slipa lite på näsan så att den blir rund.


Innan du börja måla är det klok att markera i ansiktet var du vill ha skägget. Måla nu tomten i dem färger som du vill.


Till skägget blandar du sågspån och trälim till en lagom tjock konsistens. Den får inte rinna när du applicerar den på din tomte det ska ungefär vara som turkisk yoghurt. Innan jag lägger skägget på tomten med en spik eller tandpetare har jag målat mitten av skägget på tomtens mage så att skägget inte hamnar snett.



När skägget har torkat har den sjunkit ihop lite grann och vill du kanske lägga på mera sågspånblandning.... Sedan kan du måla skägget och måla ögonen. Eftersom ögonen är så små så brukar jag måla dem med en tandpetare.





Och färdig är din tomte......







1 kommentar:

  1. Vilken underbar blogg du har!! Jag har tittat runt här en bra stund nu och fått massor av inspiration! Gott nytt år på dig!
    Ullis

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar!