söndag 17 februari 2013

Tälj en (påsk)kyckling



Snart är det påsk, då skulle man kunna pimpa bordet eller fönsterbrädan med några täljde påskkycklingar. Här kommer jag att visa hur man kan göra:


Rita först en mall på papper och rita sedan din kyckling/fågel på en bit lind. Jag hade tur på den lila biten rymde två stycken.


Se till att träets fibrerna ligger horisontal det är alltid lättare att skära med fiberriktningen. Efter att du har ritad be du mig att såga ut din kyckling på bandsågen.


Det kan vara bra att rita ut mitten på din kyckling så att näbben och stjärten hamnar i mitten.


Nu är det bara att plocka fram kniven och börja tälja.


När kycklingen är färdig täljd är det dags att böja till tassarna. (Eller har en kyckling kanske fötter???) Du behöver en rundtång kraftavbitare och jag använde 1.5mm svartglödgad blomstertråd. Det är lätt att böja och jag gillar den svarta färgen, men det går med annat ståltråd också.


Jag brukar börja med "bakfoten" och böjer sedan de andra tårna.



Klippa sedan benen lika långa.


Markera med blyerts där du vill ha benen och borra med samma diameter som ståltråden.


Lim fast benen med lite trälim och måla din kyckling. Jag betsade med gul (det ser lite åt orange ut på bilden) för jag ville gärna se träets struktur igenom färgen. Annars kan man måla med vattenfärg. Efter att mina kycklingar hade torkat vaxade jag dem med bivax så att de bättre tål smuts och får ett fint lyster.

GLAD PÅSK/Annemarie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar!