tisdag 6 augusti 2013

LEGO® gubbe i ek










Jag tillverkade en LEGO gubbe i ek. Huvudet är svarvad, det är armarna med men de fick jag sedan limma ihop. Gubben är 15 cm hög. Till munnen gjorde jag en mall av en metallbit som jag sedan värmde med gasolen och brände i ansiktet. Jag gjorde likadant med ögonen men nu kunde jag använda en pons som jag hade. Meningen i familjen går isär: med ansikte eller utan. Som tur är går det att röra på ansiktet och armar så blir man trött på det vänder man bara bort gubbens huvud.

Till mina elever om ni vill göra en LEGO gubbe rita då först en i den skala som du vill tillverka den i eller så hämtar man en ritning här. Sedan kan man förstora den i den storlek som du vill ha, men tänk efter, gör du den för stor blir det svårt att såga med den elektriska kontursågen. Om man inte vill svarva så kan man också använda sig av rundstavar till huvudet och armar/händer men kolla då i vilka dimensioner de finns. Här följer några tips.



Borra först håll i kroppen till armarna och huvud innan du sågar kroppen i rätt form. Det är lättare att borra rakt när ämnet du borrar i har raka sidor.

 
 
När du ska markera för benen kan du doppa rundstavarna som är monterade i benen i färg och sedan lägga allt plant på bänkyta och trycka benen mot kroppens undersidan där de skall vara. Markera sedan mitten av hålet med en syl.
 
 


Händerna kan man såga efter att man har borra håll för handens insida. Innan du sågar ut cirkeln skall du borra  håll på ovansidan så att du kan montera dem på armarna.



Om du svarvar armarna är det bra att svarva dem i par. Här ser du underarmarna.
/Annemarie




7 kommentarer:

  1. Så himla fin! Jag vet någon som gärna skulle ha en sån... Gör du på beställning?
    Vart tog ekollonet vägen som syntes i min blogglista, men aldrig hos dig?
    Ny syns vi snart.=)
    /kraaam

    SvaraRadera
  2. Åhh en sådan skulle jag också vilja beställa om du gör på beställning!! Sååå läcker!! <3

    SvaraRadera
  3. Sanna och Frisky jag får se, tänkte först att jag skulle sälja .....får fundera lite det tar ju sin tid och jag har så många andra idéer som ska testas. Sedan fattar jag inte att ekollonet hamnade på din blogg Frisky för jag höll bara på med att skriva inlägget var inte färdig än, den kommer när det är mer höstaktig ute tänkte jag.
    Många kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller tummar och tår för att du skall få för dig att sälja i framtiden.. =)

      Kram
      Sanna

      Radera
  4. Jag är så otroligt förälskad i den här! <3
    Får du svar från Lego och tillåtelse att producera ett gäng för försäljning är jag SÅ intresserad!

    SvaraRadera
  5. Den är helt fantastisk! Härligt:-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar!