tisdag 3 december 2013

Gjut en ljusstake


Kul att böja ståltråd och gjuta fast det i betong. En ljuskopp till och vips så har du en ljusstake. Här följer en beskrivning. Jag tillverkade en form av plexieglas men det går också bra att tillverka den i stadig karton om man bara skall använda den en gång eller hitta en form som till exempel ett mjölkpaket, små lådor mm.




Sedan tejpar jag ihop undersidan och långsidorna med silvertejp. Jag kan nu gjuta några gånger innan jag måste byta silvertejpen. Jag brukar använda finbetong när jag gjuter sådana små saker.




Kortsidorna tejpar jag med markeringstejp, den tar jag ny för varje gång jag gjuter. Dags att börja gjuta men först måste du veta hur mycket du skall blanda. Hur du räknar ut volymen hittar du här och en beskrivning om hur du blandar betongen finns i detta inlägg.




Innan jag gjorde formen böjde jag en figur av galvaniserad ståltråd. Det blir mycket "klickande" men vill du se hur man kan göra tittar du här. När jag har gjutit betongen och har placerad ljuskoppen lägger jag en träbit på varje sida om renen för att stödja den, så att den hålls kvar upprätt i mitten. Nu skall du ha lite tålamod innan du kan ta bort formen, minst 48 timmar. För en gång skull är det tur att du bara ha en gång slöjd i vecka.





När du har tagit bort formen kan du eventuellt slipa kanterna med ett fint sandpapper. Ett fint ljus och ljusstaken är färdig!


God jul/Annemarie
 
 
 
 
 

6 kommentarer:

  1. Superfina! Jag hoppas att du får sålt mycket.
    /kram

    SvaraRadera
  2. Så himla fina de är!

    SvaraRadera
  3. Hi, і feel thаt i saw you visited mу blog thus і came tο
    go back the wаnt?.I am attempting too tο find things to enhance mу site!I suppose іts adequate to uѕe some of уouг concepts!!


    Here iis mу website :: Free facebook custom Landing page

    SvaraRadera
  4. Hur skär du till plexiglaset?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sågar till det antingen på bandsågen eller för hand...

      Radera

Tack för att du lämnade en kommentar!