söndag 31 augusti 2014

Tillverka en pall och brodera sitsen







Återvinning i högsta grad. Pallen är tillverkad av en bordskiva i bok som jag fick av vaktmästaren. Dessutom kombineras hårda och mjuka material: I like it! Här följer en beskrivning av hur jag gjorde den.




Efter att jag hade bestämt hur pallen skulle se ut och hade gjort en ritning började jag med att rita ut mönster på rutig papper som jag hade förstorad. Sedan sågade jag en bit av bordskivan som skulle bli pallen sits.




Tepa fast mönstret på sitsen och markera med sylen var du sedan skall borra för att få hål.




Innan jag borrade hålen på sitsen testade jag olika storlekar på borren för att se vilket resultat som blev bäst. Jag brodera med Sunny (merceriserat bomull). Jag tyckte att det blev finast med 2.5mm borr.




Efter borrningen slipade jag skiva med 240 sandpapper och sågade ut skivan till rond sits. Jag borrade ett håll med 64mm borren så att jag kunde montera sitsen i expanderchucken.




För att få en fasad kant inåt svarvade jag snett inåt. Därefter ytbehandlade jag skivan med vax. Akta dig att du inte tar för mycket för då kommer det vax i hålen.




För det mesta gick det bra att brodera korsstygn men ibland behövde jag en liten tång när garnet för tredje gången gick genom samma håll.




Dags att tillverka ben. De gjordes av samma skivan fast jag limmade två delar på varandra för att få tjockare ben. Sedan hyvlade jag de till 35mm. Jag sågade båda sidor i en 80 graders vinkel. I mitten av benen borrade jag ett håll i 90 grader för plugg.




Kruset som förstärker pallen har en halvt i halvt sammansättning.




Som du ser på bilden är kruset också sågade i  80 graders vinkel.




Detta betyder att när du borrar hål för pluggen att ovansidan skall vara horisontell. Använd vattenpass!




Efter att du har limmat ihop underredet så kan du använda centerpoints för att markera var du skall borra i sisten för att montera sitsen med plugg (Eller tapp -tapp och tapphåll :-) Jag limmade inte fast sisten men tepade rund tapparna så att det kläms åt hård men att jag kan ta av sitsen ifall jag vill brodera på nytt vid slitage.





Hej då/Annemarie











5 kommentarer:

  1. Så fin! Du har ett så eget och nytt formspråk. Jag blir så inspirerad! TACK!

    SvaraRadera
  2. Superfin! Och kul med båda slöjdarterna i ett projekt. =)
    /kram

    SvaraRadera
  3. Jg tänker eventuellt sy mig någon form av snickarkjol av massaveds-tyget eller i alla fall förkläden att ha på jobbet. När jag googlade tyget såg jag en klänning. Kul, men inte jättesnygg faktiskt.
    /kram

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar!