söndag 15 mars 2015

Smycke/nyckelring i kopparplåt




I det här inlägget  http://amariesblogg.blogspot.se/2015/02/lovsagsarbete.html  visar jag hur man kan tillverka ett smycke i trä. Nu kommer jag att visa hur man kan göra det i koppar och trä. Jag tyckte att det var till och med lättare att såga i koppar än i trä. Här kommer jag att visa hur jag gjorde.





Rita eller klipp ut din design och limma det på kopparplåten med trälim. Koppar är dyrt så limma alltid intill kanten.





Klippa ut bilden med plåtsax eller bänksax och fila kanterna med en plåtfil.





Markera var du skall borra dina hål. Ett till din länk och ett i kroppen för att kunna trä i sågbladet. Du kan borra håll på flera ställen där din figur har runda kanter eller cirklar. Jag borrade till exempel håll vid tassarna på hunden. Ser till att spänna fast innan du borrar och borra i metallrummet om du är elev på Kvarnbyskolan.




Montera en lövsågsbräda i baktungan och såga ut din figur med urmakaresåg. Pressa inte men försök att hålla sågen horisontal och såga lugnt och fint då brukar det gå bra!




  Fila med nålfil efteråt och runda av hörnen så att de inte är så vassa.




Be din lärare att polera eller om det finns tillgång till en dremel kan du polera själv. Tänk då på att använda hörselskydd och skyddsglasögon.






Såga och slipa din baksida och borra håll. (Jag använde ett träämne på 4 mm tjock) Jag trodde först att jag ville ha en ljus bakgrund men bestämde mig senare för en mörk bakgrund (till ex valnöt, jag hade en liten bit Indisk rosenträ)






 Vaxa träbrickan och gör din länk sätt på hängare och njut av ditt fina smycke eller nyckelringhållare


Bye, bye Annemarie





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar!