lördag 14 november 2015

Uppgradera en gammal bok










Hade en väldig fin bok som samlade damm hemma men jag kunde inte slänga den. Jag uppgraderade boken till en väska. På instructables lade jag ut beskrivningen på hur man gör på engelska. http://www.instructables.com/id/Change-your-favorite-book-into-a-bag/











 Ta bort innehållet och skär en skåra i bokens rygg så att de sedan kan öppna din väska. Du får med andra ord ett slags gångjärn.


Tejpa dubbelhäftande tape på "gångjärnet" så att du sedan kan klä den med tyg. Du kan inte använda trälim eftersom fogen ska förbli rörlig.














Lägg din bok upp och ner på ett tyg och rita av omkretsen. Klipp ut tyget men dra 1 cm bort från ena långsidan och ena kortsidan. Sedan klistrar du tyget fast i boken och börja i mitten. Istället av att använda dubbelhäftande tape på bokens pärm kan du också använda trälim.












Såga dina delar till väskans ram. Tänk på att höjden ska vara 3 mm högre än vad ramen slutligen ska bli eftersom du kommer att såga din ram in två delar på bandsågen. Limma ihop ramens delar, låt torka och såga din ram itu. (Eller låt din lärare såga itu)










Slipa dina delar. Markera för gångjärnen. Borra hålen. Måla din ram men måla inte på undersidan annars fäster limmet sämre. Jag målade två gånger med en slipning emellan.






Borra håll för handtaget. Mitt handtag kom från gamla skåp som vaktmästaren slängde så om du går på Kvarnbyskolan finns det förmodligen några kvar.








Applicera lim på ramen och placera ramen i boken. Jag använde epoxilim. Lägg tyngt på väskan.








Låset tillverkade jag av en remsa läder som jag delade i två och monterade tryckknappar på.










Nästan färdig. Jag målade två öglor för axelremmen som kommer från en annan gammal väska. Sedan monterade jag låset.






Ha det bra/Annemarie





1 kommentar:

  1. Get help for all your financial problems. Contact Union Solutions to access a wide range of loan facilities. Contact for more information: financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar!